ماه رمضان 96 ماه رمضان 96 .

ماه رمضان 96

بهترين غذا ها براي سحري و افطاررا نام ببريد

بهترين غذا ها براي سحري و افطار

hhh220

در طول ماه مبارك رمضان رژيم غذايي شما نبايد با حالت عادي تفاوت زيادي داشته باشد و بايد به گونه‌اي باشد كه وزن شما كاهش يا افزايش زيادي نداشته باشد. البته براي افرادي كه اضافه وزن دارند ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي جهت كاهش وزن مختصر و همچنين كسب آمادگي براي شروع برنامه كاهش وزن بعد از ماه مبارك است.
سحري مثل ناهار

وعده سحري بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذاي اصلي در ‌اين وعده صرف شود: انواع چلوخورش‌ها (البته كم چرب و سرخ نشده)، پلوهاي مخلوط با حبوبات و سبزيجات (عدس پلو، لوبيا پلو و سبزي پلو) به همراه مرغ، ماهي يا گوشت به همراه سبزي خوردن يا سالاد و ماست براي ‌اين وعده مناسب است. مصرف سالاد و يك واحد ميوه تابستاني به كنترل تشنگي تا اواسط روز كمك مي‌كند. از نوشيدن چاي بلافاصله بعد از اتمام سحري اجتناب كنيد، زيرا باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك‌هاي معدني مورد نياز بدن در طول روز مي‌شود. توصيه مي‌شود از مصرف قند و شكر مخصوصا در وعده سحر پرهيز كنيد، زيرا باعث احساس گرسنگي زود هنگام مي‌شود.

لازم به ذكر است كه روزه‌داري بدون صرف سحري براي تمام گروه‌هاي سني بويژه نوجوانان و جوانان مي‌تواند با عوارض زيادي همراه باشد. گرچه در طي ماه رمضان و بويژه روزهاي اول ممكن است هيچ كدام از عوارض، شكايتي را در فرد ايجاد نكنند، اما قطعا عوارض بلندمدتي خواهند داشت، بنابراين اهميت ويژه‌اي به وعده سحري بدهيد. حتي اگر سال‌ها بدون سحري روزه مي‌گرفتيد از امسال اين عادت مضر را اصلاح فرماييد.
همزمان چند نوع غذا نخوريد

وعده شام بهتر است با فاصله يك ساعت بعد از افطار باشد. سوپ سبزيجات و مرغ، آش جو، حليم بدون روغن، خوراك لوبيا با هويج، عدسي، خوراك سبزيجات، خوراك گوشت بدون چربي، ماهي كبابي با كمي نان (بهتر است از نان‌هاي سبوس‌دار مثل سنگك استفاده كنيد) به همراه ماست و خيار يا دوغ پروبيوتيك و سبزي خوردن يا سالاد از انتخاب‌هاي مناسب براي اين وعده هستند. از مصرف چاي بلافاصله بعد از شام نيز خودداري كنيد، چون جذب آهن منابع غير گوشتي را كاهش مي‌دهد.

در افطار لبنيات مثل دوغ و ماست مصرف نشود زيرا بسيار سرد است و براي

مغز مضر بوده و چه بسا احساس كسالت به انسان دست دهد

چند پيشنهاد براي وعده افطار

به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چاي يا شير گرم و خرما يا كشمش باز كنيد، سپس به طور متناوب در طي هفته مي‌توانيد مقداري نان و پنير و سبزي و گردو يا شامي يا انواع كوكو و يا چند قاشق فرني يا شيربرنج به آرامي ميل كنيد. پيش از احساس سيري دست از خوردن بكشيد، زيرا بعد از ۲۰ دقيقه كاملا احساس سيري ايجاد مي‌شود.
شام تا سحر

بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از ۳ تا ۴ واحد ميوه‌هاي تابستاني استفاده كنيد. نوشيدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به ميزان ۳ ليوان) فراموش نفرماييد.
مواد غذايي مفيد براي پيشگيري از يبوست

استفاده از غذاهاي حاوي فيبر شامل انواع ميوه و سبزي، نان سبوسدار، نخود سبز، كدومسمايي، بلغور، اسفناج و ساير گياهان مثل برگ چغندر، ميوه‌هاي خشك مخصوصاً گلابي، آلو، انجير و بادام براي پيشگيري از يبوست و احساس ديرتر گرسنگي در طي روز توصيه مي‌شود.
شير و خرما

بخورنخورهاي افطار

رطب يا خرما + آب:

افطار كردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چيز ديگري ميل نشود. اما اگر خواستيد چيز ديگري مصرف كنيد بهتر است از شيريني جات طبيعي مصرف كنيد، مثل عسل به صورت شربت يا انگور و كشمش يا ميوه هاي شيرين ديگر.

آبي كه هنگام افطار مي نوشيد بهتر است نه زياد گرم باشد و نه زياد سرد باشد (معتدل)

سعي شود افطار و شام با هم مصرف نشود حداقل نيم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود.

در افطار لبنيات مثل دوغ و ماست مصرف نشود زيرا بسيار سرد است و براي مغز مضر بوده و چه بسا احساس كسالت به انسان دست دهد.
بخورنخورهاي شام

حريره بادام با آرد برنج قهوه اي، كه با عسل يا شيره ي انگور يا شيره خرما شيرين شده باشد.

نان + پنير +سبزي + مغز گردو + چند عدد خرما يا مقداري انگور رسيده.

اكتفا به يك نوع غذاي ساده كه بخار پز يا آب پز شده باشد. مانند: انواع پلوها و خورش ها.

مي توان از غذاهاي گوشتي يا غذاهاي دريايي نيز در وعده شام استفاده كرد اما به مقدار كم (حداكثر ۲ بار در هفته)

مي توان از آش جو با كشك مرغوب استفاده كرد. مي توان از انواع سوپ‌ها نيز استفاده كرد. برنج به مقدار كم خوراك عدسي – گوشت و سبزي.

مصرف سبزيجات و ميوه جات هنگام سحري و شام بسيار مناسب است و

كمك به دفع سموم مي‌كند و تشنگي در طول روز را كاهش مي‌دهد

بخورنخورهاي سحر

بهتر است در سحري از غذاهاي گياهي پخته يا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + ۲ قاشق غذا خوري جوانه گندم + ليمو ترش تازه و روغن زيتون و آن را خوب بجويد. سپس مي توان مقدار كمي از غذاهاي پخته گياهي مانند پلو و خورش گياهي استفاده كرد. به جاي گوشت درسحري مي توان از قارچ استفاده كرد.

مقداري ميوه و مغز بادام خام يا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادي انجير خشك خوب جويده شود بعد ۲ ليوان آب خنك نيز ميل شود. مي توان در سحري چند دانه خرما يا انجير يا ميوه هاي ديگر نيز تناول كرد.

غذاهاي حاوي حبوبات، خرما، پنير، نان گندم سبوس‌دار، شير، ماست محلي، ميوه و سبزيجات، نيز مي‌توان مصرف كرد.
توصيه‌هاي كلي در مورد شام و سحري

در هنگام شام و سحري فقط از يك نوع غذا استفاده شود كه شامل سه گروه غذايي باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداري شود.

سعي شود حتما سحري ميل شود، زيرا به فرموده پيامبر (ص) درآن بركت است و نياز تغذيه اي بدن را در طول روز تامين مي‌كند و از كاهش قند خون و از بي‌حوصلگي و خستگي و كاهش يادگيري جلوگيري مي‌كند.

در سحري غذاهاي كم حجم مصرف شود، سعي شود غذاهاي فيبردار مصرف شود.

مصرف سبزيجات و ميوه جات هنگام سحري و شام بسيار مناسب است و كمك به دفع سموم مي‌كند و تشنگي در طول روز را كاهش مي‌دهد.

در شام و سحر سعي شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(ناني كه با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگك)

در سحري از مصرف غذاهايي مثل: كوكو سبزي، كوكو سيب زميني، كتلت، گوشت سرخ كرده، جوجه كباب، ماهي كباب، همچنين غذاهايي كه ادويه زياد دارند خودداري شود، زيرا اين غذاها موجب تشنگي مي‌شوند.

از مصرف غذاهاي شيرين و چرب مثل زولبيا و باميه خودداري شود.

مصرف غذاهاي ساندويچي و سس مايونز نيز ضرر دارد و مناسب نيست.

جهت احساس تشنگي كمتر مي‌توان در پايان سحري ليموترش استفاده كرد.

در شام و سحري از مصرف غذاهاي سنگين و سرخ كرده پرهيز شود.

بعد از مصرف سحري بلا فاصله نخوابيد.

در هنگام سحري از نوشيدن چاي خودداري شود زيرا مدر بوده و دفع آب بدن را زياد مي‌كند و موجب تشنگي مي‌شود


برچسب: ، بهترين تغذيه در ماه رمضان، مضرترين غذا در افطار، مضرترين غذا در سحر، مفيدترين غذا در افطار، مفيدترين غذا در سحر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۴:۵۷ توسط:farzrh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :